SAMOUCZEK JĘZYKA PYTHON | ROZDZIAŁY |
Rozdział 1: Interpreter Pythona 4: Skrypty, przekazywanie argumentów - 5: Zastosowanie IDLE Lekcja 4: Skrypty, przekazywanie argumentówTryb interaktywny jest przydatny do szybkiego wykonywania niewielkich zadań i do testów.
Po zamknięciu interpretera następuje utrata wszystkich danych.
W systemie Unix można przekształcić skrypt Pythona w wykonywalny program dodając początkowy wiersz ze znakiem #! i nadając plikowi atrybuty wykonywalności. Aby tego dokonać należy otworzyć skrypt korzystając z edytora tekstu, a następnie wpisać początkowy wiersz o postaci Zachowaj plik i zakończ pracę edytora. Następnie za pomocą polecenia cd przejdź do katalogu zawierającego zachowany skrypt i wpisz polecenie Wpisz w wierszu poleceń Jeżeli pojawi się błąd, interpreter drukuje komunikat o wystąpieniu błędu i ślad stosu wywołań. W trybie interaktywnym powraca natychmiast do pierwszej zachęty, a jeśli wejście pochodziło z pliku, kończy swoją pracę z niezerowym kodem wyjścia. Niektóre błędy są bezwzględnie fatalne i powodują zakończenie pracy z niezerowym kodem wyjścia - odnosi się to do wewnętrznych błędów i przypadków wyczerpania pamięci. Naciśnięcie klawisza przerwania (zwykle Ctrl+C lub DEL) w czasie pierwszej lub drugiej zachęty usuwa znaki z wejścia i powoduje powrót do pierwszej zachęty. Do programów w języku Python można przekazywać argumenty z wiersza poleceń. Python automatycznie zapisuje argumenty wiersza poleceń jako listę łańcuchów w zmiennej argv modułu sys. Aby tego dokonać utwórz skrypt, który zawierał będzie instrukcję import sys. Użyj indeksowania i wycinania do przetwarzani argumentó umieszczonych na końcu listy sys.argv. Przypisz argumenty do zmiennych lub przekaż je do funkcji (przekształć je z łańcuchów na inne typy danych, jeśli okaże się to konieczne). Po znaku zachęty wpisz następujący wiersz i naciśnij klawisz Enter: |
|